kaczazupa kaczazupa
1646
BLOG

Pytania do raportów MAK i KBWL

kaczazupa kaczazupa Rozmaitości Obserwuj notkę 27

Po kaczazupa.salon24.pl/538755,pytania-do-ekspertow-zespolu-parlamentarnego druga część pytań - tym razem nie do autorów, tylko do samych dokumentów, ponieważ odpowiedzi mogą paść również ze strony prokuratury lub niezależnych ekspertów.

Na wykresach przeciążeń oraz kąta przechylenia w ostatnich sekundach zarejestrowały się gwałtowne zmiany (*). Drugi pik nie ma wprawdzie odpowiednika w przeciążeniu poprzecznym, ale jest ono czterokrotnie rzadziej rejestrowane i mógł się nie zarejestrować. W żadnym z raportów nie poświęcono temu uwagi.   Ilustrujący to wykres obok obejmuje 5 sekund. Synchronizację wykresów MAK (Fig.25, Fig.45) z wykresem KBWL wykonałem według parametrów MKR i VHF keying(**).

 

 W raporcie MAK z katastrofy Tu_154 w Domodiedowie znajduje się opis takiego zjawiska (***): "Отказ 2-го генератора, при неработающих 1-м и 3-м, длился в течение 2 минут 23 секунд. В течение этого времени системой МСРП-64 были зарегистрированы следующие изменения в параметрах работы систем самолёта: напряжение в сети постоянного тока упало до 24,8 В; пропал сигнал «Наличие напряжения 36 В на шинах правой бортсети», прекратилась достоверная запись угла тангажа и углов крена от левого и правого ПКП; ... С момента подключения 2-го генератора к бортовой сети в 11:25:17 восстановилась достоверная регистрация всех параметров полёта за исключением угла тангажа и угла крена(от левого и правого ПКП)." Zapis kąta przechylenia  stał się linia poziomą, a kąt pochylenia zaczął gwałtownie maleć. Podobne zjawisko widać w końcówce na wykresach MAK i KBWL po przerwie w zapisach zacienionej na szaro. Miniej więcej w tym samym momencie na wykresie z eskpertyzy ATM zarejestrowane są awarie generatorów (****) - najpierw jednego, a następnie dwóch pozostałych. Z jednej strony wyznaczało by to dokładny czas awarii generatorów, z drugiej powstaje pytanie o uzupełnienie danych z QAR dwoma sekundami z KS-13, ponieważ według możliwej do zrobienia, czyli dosyć niedokładnej synchronizacji awarie dwóch pozostałych generatorów przypadałyby na czas w  QAR  być może już nie rejestrowany (**).

 

Zarówno na wykresach MAK jak i KBWL widać, że gwałtowne wychylenie steru następuje jeszcze pod kontrolą kanału poprzecznego autopilota (*****). Na wykresach zacieniowane jest to na zielono. Nacisnięcie prawego pedału (uwidocznione na wykresie obok jako dodatnie położenie lewego - zacieniowanene na czerwono) następuje około 1,5  sekundy potem. Na poniższym, obejmującym dłuższy odcinek czasu wykresie MAK widać, że jest to poprzedzone około 47 sekundami oscylacji predkości kątowej przechylenia, lotek oraz steru kierunku. Obszar ten zacieniowałem na czerwono.

 

To zjawisko rozpoczyna się kilka sekund po kwestii odczytanej przez KBWL jako "Może coś się?", innych słowach mogących wyrażać zdziwienie lub zaniepokojenie ("obejrzeć?",  "widzicie?") oraz przestawieniu WBE.

Michał Jaworski

__________________________________________

(*)  kaczazupa.salon24.pl/504092,ukryte-pol-sekundy-3 , www.konferencja.home.pl/materialy/14.pdf

(**) kaczazupa.salon24.pl/507986,ukryte-pol-sekundy-4

(***)  kaczazupa.salon24.pl/500401,w-poszukiwaniu-straconych-17-stopni-2 

(****)  kaczazupa.salon24.pl/523298,mapa-zdarzen

(*****) kaczazupa.salon24.pl/518064,jak-dziala-autopilot , kaczazupa.salon24.pl/510681,the-unaswered-question-4

 

 

 

 

 

kaczazupa
O mnie kaczazupa

Kiedyś Kaczazupa także doradzać doradcy doradcy doradcy doradcy Prezydenta Stanów Zjednoczonych.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości