kaczazupa kaczazupa
2784
BLOG

Jeżeli dramat rozpoczął się przed brzozą, to kiedy - Appendix

kaczazupa kaczazupa Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 81

Czyli kilka uzupelnień do notki kaczazupa.salon24.pl/550141,jezeli-dramat-rozpoczal-sie-przed-brzoza-to-kiedy .

   Potwierdzenie konwencji notacji wychylenia steru.

Na  wykesie obok kierunki wychylenia odpowiadają wchodzeniu w zakręt proceduralny w prawo (Fig, 25 w raporcie MAK). Lotki, patrząc na samolot od tyłu, wychylają się wtedy przeciwnie do ruchu wskazówek zegara . W zacieniowanym na różowo obszarze wykresu widać, że do efektu lotek dodaje się efekt wychylonego wtedy steru kierunku.  Wynika z tego. że ster kierunku wychylił się również przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, czyli w lewo i jest to zanotowane jako wychylenie ujemne. Jest to zgodne z informacją kaczazupa.salon24.pl/518064,jak-dziala-autopilot#comment_7848302 . Jednocześnie oznacza to, że w czasie wykonywania zakrętu przez Tu-154 powstaje proverse yaw, króry jest korygowany wychyleniem steru w stronę przeciwną do wykonywanego zakrętu. W tym kontekście sens zdania z raportu MAK (str. 100 pl ) "pilot próbował prawą nogą dosięgnąć do pedału i nacisnąć na niego w celu skontrowania lewego przechylenia"  ma słabe uzasdnienie, aczkolwiek w końcówce na wykresach w obu raportach widać wychylenie steru w prawo kaczazupa.salon24.pl/550131,martynka-rzeczniczka-dabrowskiego, co tworzyło by kilkustopniowy prawy yaw, ale pogłębiało lewy roll.

Skąd bierze się prędkość przechylenia przy wychyleniu steru - ster kierunku jest dużą w stosunku do lotek płaszczyzną sterową i o dosyć pokaźnej rozpiętości, czyli wysokości tworzącej ramię siły, choć znacznie mniejszej niz ramię lotek.

.

W konstrukcji na zdjęciu obok starano się efekt przechylenia w stronę przeciwną do wychylenia steru zminimalizowć.

 

 

 

   Czy potrzebna jest wędrówka z wykresami po mapie zdarzeń?

KBWL w swoim raporcie oznaczyła na wykresach moment kolizji z brzozą pionową czerwoną linią. Gwałtowne wychylenie steru w niewłaściiwą stronę na wykresach KBWL i tak rozpoczyna się przed tą kreską.  Jest tylko w nieco innym miejscu niż na wykresach MAK. Nie ma

 

 

potrzeby kierowania się arbitralnie przyjętym przez ATM momentem zakończenia pracy rejestratorów w FMS - stop zwlaszcza, że według synchronizacji według MKR i VHF zapisy kończyły by się w okolicy GPS. (.kaczazupa.salon24.pl/523298,mapa-zdarzen , ford.salon24.pl/516465,nowaczyk-zaklinacz-czasu ). Oczywiście pozostaje pytanie o sens przesunięcia początku dramatu o kilkanascie metrów przed brzozę bez szukania przyczyn, które w to miejsce samolot doprowadziły przy równoczesnym sugerowaniu przyczyn dramatu, których udowodnienie jest póki co niemożliwe, a w ogóle mało prawdopodobne.

 

kaczazupa
O mnie kaczazupa

Kiedyś Kaczazupa także doradzać doradcy doradcy doradcy doradcy Prezydenta Stanów Zjednoczonych.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka