kaczazupa kaczazupa
6258
BLOG

Ostatnie sekundy - wizualizacja według raportów MAK i KBWL

kaczazupa kaczazupa Rozmaitości Obserwuj notkę 137

   Administracjo, nie zmarnuj szansy zgłoszenia prezentowanego w notce filmu do Oscara!

   Zarys treśći filmu oraz metodologia znane są czytelnikom  z wielu poprzednich notek. Dzięki wysiłkowi A.D. , Marka Dąbrowskiego i O.R.K.S.  mogę przedstwić wizualizację zapisanego w wykresach z raportów MAK i KBWL zachowania samolotu.

   CZĘŚĆ PIERWSZA - OBRÓT

   W animacji kąta przechylenia przyjąłem, że  masa kawałka skrzydła od centropłatu do końca wynosi 2750kg. Poniezej wykresy przeciążenia strukturalnego dla masy 2000kg (niebieski) i 3500kg(czerwony).

Chociaż raporcie MAK na wykresie kąta przechylenia nie znajdujemy takiego efektu,  nie znaczy jednak , że nie ma po nim śladu w innych parametrach. Na podstawie wykresów przeciążenia "pionowego" i poprzecznego w układzie samolotu ( w tym układzie są rejestrowane) oraz przeliczonych do układu ziemi możemy wyznaczyć kierunek przeciążenia działającego w płaszczyźnie prostopadłej do osi kadłuba, czyli odchylenie siły działającej na samolot od pionu samolotowego - normalnie jest to siła aerodynamiczna i dokonać tego samego w układzie ziemi.

Na powyższym wykresie widać podobieństwo zachowania tak wyliczonych kątów odchyleń do zachowania kąta przechylenia na wykresie w raporcie KBWL (linia brązowa na wykresie poprzednim).. Na obu powyższych wykresach zero na osi czasu to początek obrotu.

CZĘŚĆ DRUGA - TRAJEKTORIA

   Na metodzie zastosowanej przy rekonstrukcji tajektorii oparta jest idea nawigacji bezwładnościowej, z tą róznicą, że całkowanie przyspieszeń odbywa się w czasie rzeczywistym a w Tu-154 używane są pomiary z innych przyrządów.

   Innym argumentem potwierdzającym jej zasdność jest sprawdzenie, czy zadziałała  w trakcie odejścia w dniu 06.04. Poniżej wykresy porównujące trajektorię tego  odejścia oraz ze Smoleńska.

   Przeciąenia w układzie ziemi są związane z rejestrowanymi przez rejestratory parametrów lotu poprzez kąt pochylenia, który po pierwsze ma ogólnie małą wartość, po drugie można zakładać, że w czasie wykonywania obu manewrów był bardzo podobny.

   Wynikiem pierwszego różniczkowania są prędkości wznoszenia.(drugi wykres). Zero na osi czasu to minimum trajektorii.

   Widać, iż o ile 06.04.2010 na krytycznym odcinku wokół minimum trajektorii nie można powiedzieć, że któreś z nich jest mniejsze to 10.04.2010 przyspieszenie rejestrowane jest wyraźnie mniejsze od wyliczonego z trajektorii narysowanej przez MAK, która realizuje kontakt z dwoma pierwszymi brzozami wymagający znacznie głębszego położenia minimum trajektorii.

Podobne wnioski można wysnuć porównując przebiegi Low Pressure Compresor Rate dla manewrów odejścia z 06.04 oraz 10.04  w stosunku do wyliczonego z trajektorii przeciążenia pionowego.

 

Zero na osi czasu dalej oznacza minimum trajektorii.

Kolejnym argumentem na to, że wykreślona przez MAK trajektoria niebieska z wykresu 46 nie ma potwierdzenia w zarejestrowanych parametrach lotu jest jej przebieg w stosunku do trajektorii,  jaką MAK narysował według czterech odczytów z TAWS ( kolor brązowy) oraz trajektoria wykreślona według odczytów RW odnisionych do profilu SRTM.

 

Lepiej to widać, kiedy te trajektorie odniesiemy bezpośrednie do trajektorii niebieskiej(rysunek dolny) - widać, że na około 3 km przedpasem trajektoria niebieska została obniżona.

Uzupełnieniem trajektorii otrzymanej na drodze dwukrotnego całkowania przyspieseń (filoletowa) jest jej porównanie do trajektorii otrzymanej z całkowania prędkości pionowej wyliczonej z kąta ścieżki i prędkości przyrządowej z raportu KBWL. Jest to równocześnie kontynuacja notki Tommy'ego Lee. Trajektoria dopasowywna jest metodą najmniejszych kwadratów do czterech ostatnich TAWS, dane z FMS nie są brane pod uwagę  ze względu na przechylenie samolotu. Dodatkową informacją jest otrzymanie "efektywnego kąt zaklinowania" z klapami 36 równego 5 stopni. Ten kąt podobnie jak u TL kąt korekty jest jednym z dopasowywanych parametrów.

Warto też  porównać prędkości wznoszenia wyliczone z przeciążeń oraz z kątów natarcia i pochylenia z zarejestrowanymi w TAWS.

Analizując powyższy wykres należy mieć na uwadze, że w TAWS są rejestrowane nie prędkości chwilowe, ale wyliczone w oparciu o zminę wysokości barometrycznej i oceniając zgodność należy raczej patrzeć na odległość punktu TAWS od krzywej niż wartość w chwili czasu.

Z poniższego wykresu można wnioskować na podstawie wyróżnionych czerwoną linią ciągłą odcinków,  że dla klap wychylonych na 28 stopini "efektywny kąt zaklinowaia" byłby rzędu 2,5 do 3 stopni (kąt ścieźki jest w tym czsie bliski zera). Wcześniejszy odcinek dla klap 15 nie pozwala wyciągać wniosków ponieważ rownocześnie występuje kąt przechylenia. 


     DODATEK z filmem nie związany - BECZKA

Powyższe rozważania prowadzą do wniosku, że coś, co do tej pory nazywano beczką - niekontrolowane zachowanie samolotu po utracie fragmentu skrzydła, o ile wystąpiło w postaci przypominającej fragment beczki to w innym, późniejszym miejscu. Na poniższej planszy (była już w komentazru u MD) znajdują się oszacowania powierzchni czołowych skrzydeł oraz kąta natarcia na lewym skrzydłe.

Po upływie około 0,3 sekundy opór czołowy skrzydła lewego stanie się większy niż prawego.

Po 0,7 sekundymoment siły wytworzony prze opór aerodynamiczny lewgo skrzydła będzię większyna lewym skrzydle nastąpi zerwanie strug, a ponieważ oddzielaniu się fragmentu skrzydła towarzyszył wstrząs a potem drgania, więc zerwanie stug nastąpi pewnie wcześniej. Na skutek tych zjawisk lewe skrzydło będzie dawało znikomą siłę nośną oraz odgrywało rolę hamulca aerodynamicznego ciągnącego samolot w lewo a ponieważ jest przechylony w lewą stronę - również w dół.

Znając szerszy zakres parametrów, w szczególności kąt pochylenia i prędkość postępową z 06.04 (są w KBN I QAR)  oraz wcześniejszych manewrów odejścia można by sporządzić bardzo precyzyjną diagnozę trajektorii z 10.04. Jednak już powższe porównania pokazują, że trajektoria z 10.04 wykreślona przez MAK nie ma żadnego potwierdzenia w parametrach lotu.

kaczazupa
O mnie kaczazupa

Kiedyś Kaczazupa także doradzać doradcy doradcy doradcy doradcy Prezydenta Stanów Zjednoczonych.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości